IT-PROJEKTLEDELSE I STATEN
Hvad skal der til for succesfuldt at gennemføre it-projekter inden for de krav og rammer for styring af it-projekter, der stilles i staten? Det er hovedfokus på dette kursus i it-projektledelse i staten.
Kurset er tilrettelagt med henblik på at udvikle dine projektledelseskompetencer særligt i forhold til it-udviklingsprojekter i statsligt regi.
Kurset henvender sig til den mere erfarne statslige projektleder, som har flere års erfaring med it-projektledelse.
LÆNGDE: 14 timer fordelt på to dage
STED: Online eller fysisk
SPROG: Dansk & Engelsk
UNDERVISERE: Damian Arguimbau,
Karin Lomborg Berg, Kaare Pedersen &
Mette Tange Verstergård
PRIS: 7.000 kr. (ex moms) per deltager
*ved flere end 5 tilmeldte fra samme organisation ydes rabat på standardkurset. Ønskes tilpasning af standardkursets indhold til jeres organisation beregnes særskilt pris for dette.
Kurset afholdes ved minimum 10 tilmeldte.
BOOKING AF KURSUS:
Du kan sende en mail til os vedr. kurset.
*Oplys navn og telefonnummer på kontaktperson i mailen.
KURSETS OPBYGNING
- Inden kurset udfylder du et spørgeskema om bl.a. din rolle, i og erfaring med projektmodeller og med it-projektledelse (inkl. it-projektledelse i staten). Denne information bruger vi til at sikre, at kurset bliver så anvendeligt og relevant for dig og dine arbejdsopgaver i hverdagen som muligt.
- Kurset består af fire moduler af hver 2 dages varighed. Mellem modulerne gennemfører du et læringssprint, hvor du afprøver nogle af værktøjerne og metoderne fra kurset i din egen hverdag. På denne måde arbejder du med løsningen af de arbejdsopgaver, som du alligevel skal løse i hverdagen, samtidig med at du løbende indsamler erfaringer, som vi samler op på og bygger videre på gennem hele kurset.
- Inden hvert modul forbereder du dig på det tilsendte forberedelsesmaterialer i form af eks. en video, en artikel, et boguddrag el.lign. Forberedelsesmaterialet fungerer som en forsmag på det kommende modul.
- Efter hvert modul gennemføres en opsamling i form af en elektronisk multiple choice-test, der dækker temaerne på modulet.
MODULTEMAER
- Modul 1: Projektdesign
På dette modul arbejder du med 1) sammenspillet mellem digitalisering og interessentinddragelse, 2) udbuds- og kontraktformer og egnethed samt 3) leverandørsamarbejde. - Modul 2: Projektopstart og scoping
På dette modul arbejder du med 1) gevinstrealisering som styringsdisciplin, 2) styregruppens funktion og 3) bæredygtighed i IT-projekter. - Modul 3: Økonomi og risici
På dette modul arbejder du med 1) budgetrammebetingelser og opfølgning, 2) omkostningsdrivere i it-projekter, 3) økonomistyring og 4) risikoafdækning og risikostyring. - Modul 4: Metoder, krav og processer
På dette modul arbejder du med 1) agile metoder i en statslig kontekst og 2) kortlægning, dokumentation og optimering af krav og forretningsprocesser. - Modul 5: It-arkitektur, data og sikkerhed
På dette modul arbejder du med 1) det fællesoffentlige it-landskab, 2) integration og 3) cybersikkerhed. - Modul 6: Implementering
På dette modul arbejder du med 1) forandringsledelse og 2) overdragelse af et projekt til drift.
LÆRINGSMÅL
Efter kurset vil du som deltager:
- Opnå indsigt i hvilke aktører er der i digitalisering og metoder der anvender i forhold til interessentanalyse og -inddragelse.
- Opnå forståelse til trinene i forandringsledelse hvordan nye løsninger påvirker både din og eksterne organisationer.
- Kunne identificere, beskrive og styre gevinster – herunder gevinstrealisering som styringsdisciplin.
- Staten arbejder ofte under rammebetingelser – hvad er de, og hvad betyder de for dine projekter.
- Opnår indblik i styregruppens funktion og hvordan du skal agere i et projekt med styregruppe.
- Agere i projekter der er underlagt udbuds- og kontraktformer.
- Forstå hvad den agile projektmetode er, og hvad vandfaldsmetoden er?
- Forstå at styre efter projektøkonomi og indsigt i omkostningsdrivere i it-projekter.