DEN DIGITALE LEDER

Digitalisering er en væsentlig del af processerne og dagligdagen for de fleste offentlige organisationer. Det betyder, at organisationen i stigende omfang skal arbejde strategisk med digitalisering og løbende udvikle og gennemføre it-udviklingsprojekter for at levere god og nutidig service. Kurset klæder dig som leder på til at kunne lede i en digital tidsalder ved at være i stand til at:

1) At forstå centrale begreber og kende til trends inden for IT og digitalisering.

2) Kunne se, hvordan digitalisering kan udvikle ressortområdet.

3) Kunne indgå i og lede udviklingen.

4) Forstå faldgruber og kunne stille de relevante spørgsmål.

Kurset baserer sig på erfaringer med digitalisering fra en lang række offentlige organisationer kombineret med viden om god praksis og seneste forskning på området.

LÆNGDE: 3 dage

STED: Online eller fysisk

SPROG: Dansk & Engelsk

UNDERVISERE: Karin Lomborg Berg & Louise Palludan Kampmann

PRIS: Pris per deltager: 15.000 kr ex moms

*Ved flere end 5 tilmeldte fra samme organisation ydes rabat på standardkurset.
Ønskes tilpasning af standardkursets indhold til jeres organisation beregnes særskilt pris for dette.
Kurset afholdes ved minimum 10 tilmeldte.

 

*Kontakt os på mail@nextpuzzle.com ved yderligere spørgsmål

*Oplys navn og telefonnummer på kontaktperson i mailen.

KURSETS OPBYGNING

Kurset består af tre dages undervisning kombineret med et par timers e-læring som forberedelse. Modulerne er følgende:

  • Introduktion til digitalisering med gennemgang af teknologiske og samfundsmæssige trends, væsentlige it- og digitaliseringsbegreber, forståelse af it-governance og forståelse af organisatoriske konsekvenser af digitalisering

  • Strategi- og forretningsudvikling om sammenhæng mellem forretningsstrategi og digitaliseringsstrategi samt krav til lederens strategiske rolle som idemager og udfordrer i digital forretningsudvikling

  • It-understøttelse af organisationen – Forstå opbygningen af en typisk it-organisation og begrundelserne bag og bliv klar over, hvor moden din egen organisation er i understøttelsen af processer og samarbejde

  • Rammer og muligheder vedr. data om hvad data er, forståelse af bagvedliggende datamodeller, se datas anvendelsesmuligheder og blive skarp på de etiske overvejelser, når data anvendes til beslutninger

  • Krav vedr. sikkerhed, herunder toplederes opgaver og forpligtelser vedr. sikkerhed samt krav til daglig sikker adfærd

  • Projekter og systemudvikling ift. toplederrollen f.eks. ifm. udarbejdelse af business cases og styring af projekter samt lederens rolle i styringen af den digitale udvikling

  • Organisatorisk implementering, herunder forståelse af implementeringsopgaver med tilpasning af processer, tilrettelæggelse af kompetenceudvikling/roller, sikring af gevinstrealisering og lederen som forandringsleder ift. de ændringer, som digitalisering medfører
Hele kurset er udviklet til både at kunne afholdes online og ved fysisk tilstedeværelse

TEMAER

  • Begreber ift. digitalisering

  • Samfundsmæssige og teknologiske trends

  • Samspil mellem arbejdsgange og digitalisering

  • Roller i digitalisering

  • Organisatorisk implementering

  • Data og sikkerhed

  • Styring og samarbejde

  • Digital forretningsudvikling

  • Strategi- og forretningsudvikling

LÆRINGSMÅL

  • Kende til begreber og trends og få øje på muligheder for anvendelse

  • Forstå hvad digitalisering betyder for ledelse og organisationer

  • Se muligheder for optimering af processer gennem digitalisering i eget ressortområde

  • Forstå lederes rolle som strateg ift. digitalisering

  • Forstå en it-organisation og bevidstgøre af toplederen ift. egen rolle ift. drift og udvikling af IT

  • Forstå vigtigheden af data og se potentialer og mulige faldgruber i egen organisation

  • Kende til opgaver og forpligtelser vedr. sikkerhed

  • Kunne forstå det særegne ved IT-projekter og kunne indgå i og lede udviklingen af projekter f.eks. som styregruppeformand

  • Forstå faldgruber i digitaliseringsprojekter og kunne stille de relevante spørgsmål

  • Kunne implementere og lede den forandring af hverdagen, som digitalisering medfører i organisationen herunder at kende til og være i stand til at skabe de ledelsesmæssige rammer for implementering

  • Reflektere over udfyldelse af egen ledelsesrolle ift. digitalisering

VIDEOMATERIALE

KURSETS UNDERVISERE

Karin Lamborg Berg

Partner, nextpuzzle

Manager, nextpuzzle

Partner, Zangenberg Group

Lektor & viseinstitutleder, CBS

Lektor, CBS

logo_footer

Zangenberg Analytics
Pilestræde 52A, 4. sal
1112 København K

zg@zangenberg.biz
+45 70 27 02 02 

nextpuzzle

Dronningens Tværgade 9, 2. sal
1302 København K 

mail@nextpuzzle.com
+45 70 26 12 66